Allah israf edenleri sevmez ayeti kılık kıyafeti de kapsar mı?

Allah israf edenleri sevmez ayeti kılık kıyafeti de kapsar mı?

Kur’an-ı Kerim hayatımıza önemli ölçüler getirir. Örneğin Allah israf edenleri sevmez ayeti genellikle yeme, içme gibi konuları ile ilgili olduğu düşünülür. Peki bu ayet başka hangi alanları kapsar? Ayete göre yeme, içme ve giyinmede ölçülü nasıl olunur?

Abdullah Hakimoğlu - Muhabbet Medya

“Ey ademoğulları. Her mescide gidişinizde güzel giysilerinizi giyin, yiyin, için fakat israf etmeyin. Allah israf edenleri sevmez.”

Araf, 7/31

Kur’an-ı Kerim bir taraftan muhatap aldığı toplumun yanlış olan inançları düzeltmeyi hedeflerken, diğer taraftan da yanlış olan davranışlarını da düzeltmeye çalışıyor. Bu ayetin nüzul sebebi Kur’an’ın bu konudaki hedeflerinden birisini de ortaya koyuyor.

Cahiliye dönemi Araplarının putlarla dolu olan Kabe’yi tavaf etme adetleri vardı. Onlar da buna hac diyorlardı. Ancak bunlar Kabe’ye tavaf ederlerken üzerlerindeki elbiseleri çıkararak, çıplak bir şekilde tavaf ediyorlardı. Rivayetlere göre erkekler gündüz, kadınlar da gece bu şekilde tavaf ediyorlardı. Bunu yaparken de “Günah işlediğimiz bu elbiselerde tavaf etmek doğru değildir” diyorlardı. Ya da, “elbiselerimizi çıkardığımız gibi günahlarımızı da atıyoruz” diyorlardı.

Bu da elbette şeytanın onları aldatmasından başka bir şey değildi. Fakat İslam gelince Müslümanların da cahiliyenin bu çirkin adetlerini devam ettirme tehlikeleri doğduğu için bu adeti bu ayette ortadan kaldırdı. Aynı zaman da yine cahiliye döneminde hac esnasında yağlı, lezzetli yiyecekler yemezlerdi. Bunun Hacca mani olduğunu söylerlerdi. İşte bu ayette bu yanlış adet de ortadan kaldırılmış oldu.

Bu ayet normal zamanlarda olduğu gibi özellikle de ibadet esnasında avret mahallerinin tesettür edilmesini emrediyor. Yani tesettürsüz bir ibadet makbul değildir. Ayette zikredilen zinet, elbise demektir. Elbise insanın süsü olarak tarif ediliyor. O halde namaz ve hac gibi ibadetler esnasında insan tesettüre uygun giyinecek. Örneğin bir kadın evinin içinde, çoluk çocuğunun yanında tesettüre riayet etmeyebilir. Dışarı çıktığında tesettürlü olmalıdır. Ayrıca ayete göre namaza duracağı zaman, hac zamanında, hac ibadetini yerine getirirken yine tesettüre riayet etmelidir. Diğer taraftan, yemek , su içmek ibadete mani değildir. Allah’ın helal kıldığı yiyecekleri hiç kimse kendi aklından kendisine haram kılamaz.

Yemede, içmede ve giyinmede de ölçülü olmak, israfa girmemek demektir. Haram olan şeyleri yiyip içmemek gerekir. Allah’ın yasakladığı şekilde, müstehcen giysilerle dolaşmamak gerekir. Hiçbir Müslüman haramı helal, helali haram yapamaz. Böyle düşünmesi, helalin haram, haramın helal olmasını gerektirmez. Helal helaldir, haram haramdır. Aynı zamanda ihtiyaçtan fazla yemek, su ve benzeri helal olan içecekleri içmek ve çok fazla giysisi olmak da israftır.

Allah ise israf edenleri sevmez. Yani Allah israf ederek haramı işleyenlere, sevap vermez, sevabından mahrum kalır. Harama girmişse üstelik günah da kazanır. Allah’ın sevgisinden mahrum kalmak, onun lütuf ve ihsanından mahrum kalmak demektir. Fazlından ve kereminden, rahmetinden mahrum kalmak demektir. Bu konuda dikkatli olmak demektir.

Yemede, içmede, giyinmede kendi kafamızdan ölçüler, haramlar helaller benimseyemeyiz. Toplumun yiyip içtiklerine, giyindiklerine bakarak Allah’ın çizgisini çiğneyemeyiz. Toplumun yanlışlıkları Allah katında geçerli bir mazeret değildir. Üstelik bireysel, ailevi ve toplumsal mutluluğumuz da israf etmemeye, helal haram sınırını bilmeye ve uygulamaya bağlıdır. Bu çizgiye dikkat ederek, “Allah’ın sevdiği bir kul” olmak, onun fazlına, keremine ve şefkatine mazhar olmak ne büyük bir bahtiyarlık...

Allah’ım. Sen bizleri helale, harama riayet eden, israf etmeyen sevdiğin kullarından eyle. Amin.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.