Abdullah Hakimoğlu - Muhabbet Medya
Ey iman edenler. Allah’ın azabından sakının, Allah’tan korkun. O’na yaklaşmaya (vesile) yol arayın ve onun yolunda cihad edin ki kurtuluşa eresiniz.
(Maide, 5/35)
Yahudiler ve Hristiyanlar “Bizler Allah’ın oğulları ve sevgilileriyiz” diyorlar, tabi oldukları peygamberle iftihar ediyorlar, fakat kendilerini düzeltme yönünde hiçbir faaliyette bulunmuyorlardı. Atalarının faziletlerinin kendilerini kurtaracağını zannediyorlardı. Bu ayette adeta bu şekilde düşünenlere bir cevap vardır. Yani “Ey iman edenler, siz atalarınızın iyi olmasına, peygamber olmasına güvenmeyin. Onlarla iftiharın size bir faydası olmaz. Siz kendi güzel amellerinizle iftihar edin” demektedir.
Bu ayette müminlerin üç kurtuluş yolundan bahsediliyor. Bunlardan birincisi takvadır. Takvaya Allah’ın yasakladığı şeylerden uzak kalmakla ulaşılır. Çünkü takva sakınmak demektir. Allah’ın azabından ve onun azabına götürecek her şeyden sakınmak… Def-i mefasid celb-i menafiye müreccahtır hükmünce, önce kötülükleri def etmek, kötülüklerden, yasaklardan uzaklaşmak gerekir. İşte bu takvadır. Ama kötülüklerden kaçınmak, Allah için olmalı. Bir başkası için olmamalı.
Müminlerin kurtuluş yollarından birisi de Allah’a yaklaşmaya vesile aramaktır. Bu da tefsircilerimizin açıklamalarına göre ancak Allah’a itaat etmekle, Allah’ın razı olacağı, hoşnut olacağı amelleri işlemekle olur. Aynı zamanda Buhari ve Müslim’de bildirildiği gibi ‘vesile’ cennetteki en yüce makamdır. Biz ezan duasında hem peygamberimiz’in (s.a.v) makam-ı mahmuda ve vesileye ulaşması için dua ediyoruz. Çünkü peygamberimiz Buhari ve Müslim’de geçen hadislerinde kendisinin vesileye kavuşması için dua etmemizi istemektedir. Kendisi için vesileyi isteyene şefaat edeceğini beyan etmektedir. (İbn-i Kesir, II,69) O halde bir taraftan Allah’ı razı edecek amelleri işlerken diğer taraftan da her ezandan sonra ezan duasını okuyarak Hazret-i Muhammed aleyhisselatü vesselam için makam-ı mahmud ve vesileyi isteyelim.
Kurtuluşa ermek için yapılması gereken üçüncü görev ise cihattır. Allah yolunda cihad etmektir. Cihad cehd ve gayret göstermek demektir. Savaş anlamındaki cihad, düşman ülkemize saldırırsa silahlı olur. Bunun dışında cihad maddi değil manevidir. Cihadın özü de nefsin kötü arzularıyla cihaddır. En önemlisi de insanların imanlarını kurtarmak için cehd ve gayret gösterme cihadı vardır. Bu zamanda insanların en çok muhtaç oldukları cihad böyle bir cihaddır.
Cenab-ı Hak bizi, kurtuluşa ermeye vesile olan takvaya eriştirsin, O’nu razı edecek davranışları yapmaya muvaffak kılsın, başta nefsimizle olmak üzere insanlığının imanını kurtarmak için cihad etmeyi bizleri nasip ve müyesser etsin bu niyet üzere bizleri öldürsün ve diriltsin inşaallah. Amin.
www.muhabbetmedya.com